Laatste wijziging 16 april 2024 20:27
Jubileumrit & feestavond -5

Menu

10 - 13 juni Motorweekend

PDFAfdrukkenE-mailadres

Net terug van een vierdaagse tocht op de motor naar Biella in Noord-Italië – leuk gereden in wel erg warm weer over onder andere de Furkapas, de Simplonpas, de Maloja en de Fernpas – lees ik het verzoek om nog iets te schrijven over mijn ervaringen met de Eiffeltraining tijdens het motor weekend. Zoiets kun je natuurlijk niet weigeren, vooruit dus maar.

De verhalen van Jan Dijkema vorig jaar waren erg enthousiast: veel gedaan, veel geleerd en veel vertrouwen opgedaan. Na de presentatie van Jan Heinink eerder dit jaar op een van de clubavonden werd de mogelijkheid geopperd een dergelijke training te combineren met het motorweekend dit jaar, want ook in de Eiffel. Een prima idee, dat leek me wel wat.
 
Zondag 12 juni was het dan zover: Jan Heinink legt uit wat de bedoeling is. Hoopt ons bij te kunnen houden op zijn eenvoudige Yamaha temidden van al die Supersportmotoren. Jan benadrukt twee zaken waaraan we vandaag veel zullen doen: de positie op de weg en het gebruik van de achterrem bij het maken van scherpe bochten. De haarspeldbocht vanuit Oberweis naar Bitburg is onze eerste oefenplek. Om de beurt rijden we omhoog achter onze instructeur, remmen met de achterrem en gas geven in de tweede versnelling. Na die bocht volgen nog een paar bochten. We keren om en dalen af en ook nu weer remmen met de achterrem en gas geven in de tweede versnelling. Bij de benzinepomp tegenover het hotel wordt gewisseld. Als iedereen geweest is rijden we weer richting Bitburg en daarna door in de richting van de Nürburgring. Nu wil Jan graag dat om de beurt één persoon een tijd voorop rijdt. Hij rijdt er direct achter en de anderen volgen in het spoor. De positie op de weg is nu het voornaamste thema. Als de eerste lang genoeg voorop gereden heeft, rijdt Jan hem voorbij en wordt er op een goede plek met zijn allen gestopt en geëvalueerd hoe het ging. Kritisch commentaar soms, maar steeds opbouwend. Zo rijden we over een prachtige weg ieder een flink stuk door, op verzoek van Jan niet veel meer dan 20 kilometer harder dan de toegestane snelheid. Na enige tijd is er een koffiepauze.
Na de pauze rijden we verder richting Nürburgring. Jan rijdt nu hele stukken voorop waarbij wij om de beurt achter hem rijdend de kunst kunnen afkijken. Na de Nürburgring – niet op de ring zelf – rijden we richting Mayen. Jan heeft hier en daar wat goede vrienden, waar we even moeten stoppen of zoals bij de Riedener Mühlen waar we echt even pauzeren. De koffie is hier prima, de koffie verkeerd in een kolossale koffiekom is subliem en de bediening is meer dan vriendelijk. Motorrijders zijn hier welkom en wij met Jan meer dan dat. De wegen in de buurt van dit hotel zijn schitterend, ze slingeren door het bos met een prima wegdek en nauwelijks verkeer. Om de beurt rijden we weer voorop met Jan als goed observator er achter.
Na de uitgebreide pauze moeten we langzaamaan weer richting Bitburg en Oberweis. Onze instructeur gaat vanavond nog weer terug naar Oldenzaal en we hebben met zijn allen ook al flink wat gedaan.
In een wat vlotter tempo dan op de heenweg rijden we soepel achter Jan via Daun weer terug naar Bitburg. Af en toe nog ingehaald door een enkele Duitse motorrijder.
Terug in Oberweis wordt de dag nog even op een rij gezet en wordt de rijstijl van Martijn, Ronald, Sjouke, Luc en Mark door Jan van commentaar voorzien en krijgen we allen het felbegeerde bewijs uitgereikt deze Eiffeltraining met succes te hebben gevolgd.
Daags erop brengen we het geleerde met een paar mensen nog eens goed in praktijk op onze terugreis via Gerolstein, Blankenheim en de fraaie van veel haarspeldbochten voorziene weg naar Heimbach.
 
Luc

joomla template

Copyright © 2024 MotorTourClub Bicyclette.
 IJdens.eu webdesign