Laatste wijziging 11 april 2024 13:38
Jubileumrit & feestavond 4

Menu

23 september Clubavond

PDFAfdrukkenE-mailadres

De Clubavond op vrijdagavond 23 september was gewijd aan communicatietechniek.
Vele leden hebben op deze avond hun kennis kunnen uitbreiden en een enkeling is nu zelfs helemaal op de hoogte van de laatste snufjes op communicatiegebied.
Enkele jaren geleden heb ik al aandacht besteed aan verbetering van de veiligheid op de motor bij het rijden van toertochten door gebruik te maken van routerollers, roadbooks en GPS.
Wat is er sindsdien veel veranderd.
 

André (van WayPoint uit Notter) was die avond gekomen en had met camera’s, overhead, laptop, scherm, etc. de ruimte gezellig en functioneel en op tijd ingericht, maar de Bicykletsers waren nog aan de koffie, sigaret, koek en nog lang niet uitgepraat. Maar, na een kwartiertje waren ze allen zeer interactief met GPS (global positioning system) bezig in een zeer ontspannen en gezellige sfeer.
André, heeft door het toerrijden enkele jaren geleden bij Bert Duursma (BMW – Apeldoorn) een demonstratie van Garmin (een belangrijke producent van GPS ontvangers) meegemaakt en is toen gegrepen door de vele mogelijkheden van zo’n klein apparaatje. Het scheelt wel dat hij in zijn toen werkzame leven in de Informatie Technologie werkzaam was. Nu leiden Karin of een andere Miep en GPS hem op de motor, terwijl voordien zijn vrouw achterop hem toeschreeuwde links/rechts af te slaan. Want zij had de routebeschrijving op zijn rug geplakt en instrueerde hem. Nu heeft ze nog wel het hoogste woord via de intercom. Lang leve de techniek?
 
André vertelde op humoristische wijze over de voor- en enkele nadelen van het GPS systeem, de te kiezen apparaten en hun werking. Op het scherm verschenen de routes en werden weer weggesleept naar nog kleinere wegen tot op bospaden niveau toe. Geen nood, als je de juiste motor hebt (enduro of all road) kun je met zo’n GPS apparaat wel verder. Maar anderen moeten de route even bijstellen en kunnen via een omweg de route van hun uitgezette toertocht vervolgen. Raak je zonder benzine of heb je trek in een viergangen diner: geen nood, je tikt je vraag in en ziedaar, daar komen de dichtstbijzijnde tankstations of restaurants al op je scherm en je kunt er zo naar toe rijden.
 
Waar liggen de valkuilen en beperkingen?
Je moet de route niet verslepen naar een kruispunt, maar er net achter, anders raakt het systeem in de war en laat je rechthoeken, vierkanten of rondjes rijden.
Andries, komt je dit nog bekend voor? In Zeeland?
 
De beperkingen liggen op het gebied van de juiste (goed bijgewerkte) elektronische kaarten en het juist ‘programmeren’ van de te rijden route. Kortom, ben je achter de computer knap genoeg!
Ook hiervoor zijn weer cursussen te volgen.
Zeer nuttig voor het maken van routes is dat het apparaat de gevolgde route bijhoudt. Deze ”tracking” functie kun je weer bijwerken tot een leuke route. Garmin GPSmap 276C heeft hiervoor meer mogelijkheden dan de Perfect Pilot (Garmin StreetPilot 2610).
Uiteraard heeft WayPoint in Notter (www.perfectpilot.nl) het voor ons als motorrijders gemakkelijk gemaakt om met een motorhandschoen het ‘slecht-weer-bestendig’ bedieningspaneeltje te kunnen bedienen. Je hoeft dan niet meer het scherm aan te raken (kan beschadigd raken door o.a. zandkorrels op je handschoen) en is gemakkelijk (grote toetsen) te bedienen.
 
De hardware moet ook deskundig worden aangesloten (geen fluctuaties in de spanning, contactonderbrekingen, enz.) anders raakt o.a. het rekenprogramma in de war.  
 
Het praten van bestuurder met duo of met andere bestuurders is ook verbeterd. Hiervoor wordt door André, uit eigen ervaring, zend/ontvangapparatuur van Baehr aanbevolen. Autocom is een goede tweede.
 
André had alle tijd om op eenvoudige wijze uit te leggen hoe het allemaal werkt en hij ging laat naar huis in Purmerend. Zeer voldaan gingen we, na even weer aan de bar gestaan en gedronken te hebben, ook naar huis --- op onze eigen automatische piloot ---

Dank aan de Kantinecommissie voor deze informatieve en ontspannen avond.

Jan

joomla template

Copyright © 2024 MotorTourClub Bicyclette.
 IJdens.eu webdesign